Ιδιαίτερα η τελευταία θεραπεύεται αδιάκοπα μέσω της αγιογραφίας, μέχρι και τις ημέρες μας. Φορητές εικόνες και τοιχογραφικά σύνολα, διάσπαρτα σε όλη την Αθωνική χερσόνησο, μαρτυρούν γι’ αυτόν τον καλλιτεχνικό οργανισμό μέσα στους αιώνες. Ξεκινούν απ’ την πρώιμη Κομνήνεια περίοδο, διατρέχουν όλες τις παλαιολόγιες φάσεις, επιβιώνουν στα ζοφερά χρόνια της Τουρκοκρατίας, ακολουθούν τις καλλιτεχνικές τάσεις του νεοσύστατου Ελληνικού κράτους με τη Ναζαρηνή σχολή και καταλήγουν στη σύγχρονη ώριμη αναζήτηση του Παλαιολόγειου κλασικισμού. Ο ναός του Πρωτάτου, τα τοιχογραφικά ενιαία σωζόμενα μέχρι τις ημέρες μας σύνολα του Θεοφάνη του Κρητός, σε Λαύρα και Σταυρονικήτα, το καθολικό της μονής Βατοπεδίου, κάλλιστα μπορούν να χαρακτηριστούν μνημεία παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς.